Методики


Въпросник за сантименталност и носталгия на Теодор Гергов и Станислава Стоянова


Инструкция: Въпросникът се състои от твърдения, касаещи Вашето отношение към миналото. За да оцените степента на Вашето съгласие или несъгласие с всяко от твърденията, използвайте следната скала:
4 напълно съгласен
3 съгласен
2 не съм сигурен
1 несъгласен
 Оградете избрания от Вас отговор срещу номера на всяко твърдение. Няма правилни или неправилни отговори. Свободно и искрено изразявайте Вашето мнение.

1. Миналото има голямо значение за мен.
1    2    3    4
2. Миналото в значителна степен предопределя настоящето и бъдещето ми.
1    2    3    4

3. Често се отдавам на размисли за миналото.
1    2    3    4
4. Когато мисля за миналото, се изпълвам с положителни емоции.
1    2    3    4
5. Емоциите, свързани с миналото, представляват голяма част от сегашните ми преживявания.
1    2    3    4 
6. Смятам, че по-голяма част от значимите събития в живота ми принадлежат на миналото.
1    2    3    4

7. Гордея се с миналото си.
1    2    3    4

8. Бих изживял живота си по същия начин.
1    2    3    4

9. Миналото ме изпълва с вдъхновение за бъдещето.
1    2    3    4

10. В миналото съм оставал равнодушен дори в ситуации, където повечето хора са много емоционални.
1    2    3    4
11. Мисля, че в някаква степен посредством добри дела сега мога да компенсирам мои предишни лоши постъпки.
1    2    3    4
12. По-сантиментален съм от повечето хора.
1    2    3    4
13. Желая другите да знаят за миналото ми
1    2    3    4
14. Хората оценяват положително миналото ми
1    2    3    4

Ключ: 
Максималният възможен бал е 56 точки.
До 19 точки - ниски стойности на сантименталност и носталгия;
От 20 до 38 точки - средни стойности на сантименталност и носталгия;
Над 38 точки - високи стойности на сантименталност и носталгия.


Как функционира човешкият мозък

Знаем, че нашият мозък има две полукълба, свързани чрез сложна мрежа от нервни влакна, която на латински се нарича corpus collosum. Всяко от полукълбата има различни функции, управлява различни видове умствена и физическа дейност. Поради някакви причини у част от хората са развити по-добре тези функции, за които отговаря лявото полукълбо, в същото време функциите на дясното полукълбо при тях са като в сянка. Това се отнася за около 50 % от хората, а при останалите нещата стоят обратно. При повечето хора лявото полукълбо отговаря за логиката, думите, числата, анализа - т.е. за така нареченото абстрактно мислене. Дясното пък е свързано с ритъма, въображението, възприемането на цветовете, мечтаенето, усещането за пространство, синтеза на усещания (гещалт), разпознаването (на лица, образи).
Важни за теста са първите, неповлияни впечатления! Накъде според вас се върти жената? Обратно на часовниковата стрелка или по посока на часовниковата стрелка? Наляво или надясно?
Внимание! Сега Погледнете картинката.

Ключ:
Ако я виждате да се върти по часовниковата стрелка (надясно), тогава лявата страна на мозъка ви върши повечето работа. Това означава, че сте повече човек на логиката, анализиращ тип.
Ако виждате танцьорката да се върти обратно на часовниковата стрелка (наляво), то тогава дясната част от мозъка ви е водещата, т.е. вие сте по-скоро артистична натура. Имате силна интуиция.


Самооценъчна депресивна скала на У. Зунг


Тестът (SDS) служи за откриване и количественна оценка на депресивни състояния и за динамично проследяване на изменението им. Твърденията изразяват симптоми, преживявания, оплаквания от депресивно естество.
Задачата на изследваните е да се определи честотата на проявлението на съответня феномен през последните 7 дни. Това става по скалата:
1 - Никога или много рядко
2 - Понякога
3 - Често
4 - Винаги или много често
Балът се получава, като сума от оценките по всички айтеми.
Интерпретацията се прави по следната скала:
SDS под 40 .................. няма депресивно състояние
SDS от 41 до 47............. леки депресии
SDS от 48 до 55 ............ умерени депресивни състояния
SDS над 55 .................. тежки депресивни състояния

Следва въпросникът:
(1). Чувствам се подтиснат, мрачен, тъжен
(2). Сутрин се чувствам най-добре
(3). Неочаквано заплаквам или ме избива на плач
(4). Нощем спя лошо
(5). Ям толкова, колкото и по-рано
(6). Половият живот все още ми доставя радост
(7). Забелязвам, че отслабвам на тегло
(8). Страдам от запек
(9). Сърцето ми бие по-бързо от преди
(10). Уморявам се без причина
(11). Мисля толкова ясно, колкото и преди
(12). Извършвам по-бавно отколкото обикновенно ежедневните си задължения
(13). Чувствам се неспокоен и не мога да стоя на едно място
(14). Гледам с надежда в бъдещето
(15). Станал съм по-раздразнителен от обикновеното
(16). Лесно вземам решения
(17). Мисля, че съм полезен и се нуждаят от мен
(18). Животът ми е запълнен, оползотворен
(19). Имам чувството, че за другите би било по-добре ако съм мъртав.
(20). Не ме удовлетворява това, което върша, не ми доставя радост.


Методика за изследване на ценностните ориентации на Милтън Рокич


Един от най-известните специалисти в областта на ценностните ориентации е Милтън Рокич (M.Rokeach). През 1973 г. той публикува една методика (The value survey), която става алтернатива на практически единствения до това време тест на Олпорт, Върнън и Линдзи. 
Рокич разглежда ценността като разновидност на убеждението - “...устойчиво убеждение в това, че определен начин на поведение или крайна цел на съществуването е по-предпочитана от личностна или социална гледна точка, отколкото противоположна или друга гледна точка или крайна цел...” Според него, общият брой ценности, които са достояние на човека са сравнително малко. Всички хора ги споделят, макар и в различна степен. Ценностите са организирани в система. Техните основания могат да се проследят в културата, обществото, неговите институти и личности.Влиянието на ценностите може да се установи практически във всички социални феномени, заслужаващи изучаване.
Според Рокич, има два класа ценности - терминални (Т) и инструментални (И). Терминалните (екзистенциални) ценности са ценности-цели, а инструменталните се отнасят до начин на действие или личностна черта (практически са ценности-средства).
След огромен по обема си труд, Рокич достига до два списъка от по 18 ценности, които се дават за ранжиране на изследваните лица. Тестът е удобен и лесен за изследваните лица. Извършва се за около 10-20 мин., като е подходящ за лица над 11 години.
В бланката на теста се дава списък от ценностите, пред всяка - място за записване на ранговия №, а след нея - за цифрата на процентите, в които изследваното лице счита, че всяка от тях е реализирана в живота му.


1. ТЕРМИНАЛНИ ЦЕННОСТИ

[ ]...................................АКТИВЕН ЖИВОТ...............................[%]
(пълнота и емоционална наситеност на живота)
[ ]................................ЖИТЕЙСКА МЪДРОСТ...........................[%]
(зрелост на съжденията и здрав смисъл, достигани с опита)
[ ]........................................ЗДРАВЕ...................................[%]
     (физическо и психическо)
[ ]................................ИНТЕРЕСНА РАБОТА...........................[%]
[ ]........ ........КРАСОТА НА ПРИРОДАТА И ИЗКУСТВОТО.......[%]
(преживяване на прекрасното в природата и изкуството)
[ ]..........................................ЛЮБОВ.........................................[%]
(духовна и физическа близост с любимия човек)
[ ].....................МАТЕРИАЛНО ОБЕЗПЕЧЕН ЖИВОТ.................[%]
   (отсъствие на материални затруднения)
[ ]..................НАЛИЧИЕ НА ДОБРИ И ВЕРНИ ПРИЯТЕЛИ......[%]
[ ]..........................ОБЩЕСТВЕНО ПРИЗНАНИЕ................[%]
            (уважение от обкръжаващите)
[ ]......................................ПОЗНАНИЕ...............................[%]
(възможности за разширение на образованието, знанията)
      [ ]..............................ПРОДУКТИВЕН ЖИВОТ.........................[%]
     (максимално пълно използване на своите възможности)
      [ ]............................................РАЗВИТИЕ.........................................[%]
       (работа над себе си, самоусъвършенстване)
           [ ]...................................РАЗВЛЕЧЕНИЯ....................................[%]
                  (приятно прекарване на свободното време, отсъствие на задължения)
         [ ]...............................СВОБОДА..............................[%]
           (самостоятелност, независимост на съжденията и постъпките)
                  [ ].................................ТВОРЧЕСТВО.........................................[%]
         (възможност за творческа дейност)
                [ ]............................УВЕРЕНОСТ В СЕБЕ СИ.............................[%]
               (вътрешна хармония, свобода от вътрешни противоречия и съмнения)
               [ ]........................ЩАСТЛИВ СЕМЕЕН ЖИВОТ.......................[%]
                 [ ].................................ЩАСТИЕ ЗА ДРУГИТЕ................................[%]
             (благополучие на другите, народа, човечеството)

2. ИНСТРУМЕНТАЛНИ ЦЕННОСТИ

    [ ]..................АКУРАТНОСТ (ЧИСТОПЛЪТНОСТ)...................[%]
(умение за подреждане на вещите, подреденост в делата)
   [ ]............................ВЪЗПИТАНОСТ...............................[%]
(добри маниери)
[ ]............................ВИСОКИ ИЗИСКВАНИЯ..............................[%]
(високи изисквания към живота и високи претенции)
[ ].............................ЕФЕКТИВНОСТ В РАБОТАТА..........................[%]
(трудолюбие, продуктивност в работата)
[ ]...............................ЖИЗНЕРАДОСТНОСТ................................[%]
(чувство за хумор)
[ ]................................ИЗПЪЛНИТЕЛНОСТ.................................[%]
(дисциплинираност)
[ ]...............................НЕЗАВИСИМОСТ............................[%]
(способност за самостоятелно и решително действие)
[ ]..НЕПРИМИРИМОСТ КЪМ НЕДОСТАТЪЦИТЕ (СВОИ И ЧУЖДИ) ..[%]
[ ].............................ОБРАЗОВАНОСТ..........................[%]
(широта на знанията, висока обща култура)
[ ]............................ОТГОВОРНОСТ.........................[%]
(чувство за дълг, умение да държи на думата си)
[ ]............................РАЦИОНАЛИЗЪМ.........................[%]
(умение за логично мислене, приемане на обмислени решения)
[ ].............................САМОКОНТРОЛ.........................[%]
(сдържаност, самодисциплина)
[ ]...СМЕЛОСТ В ОТСТОЯВАНЕТО НА СВОЕТО МНЕНИЕ....[%]
[ ]............................ТВЪРДА ВОЛЯ.........................[%]
(умение да настоява на своето, да не отстъпва пред трудностите)
[ ]................................ТЪРПИМОСТ.............................[%]
(към възгледите на другите, прощаване на грешки и заблуждения)
[ ].....................................ЧЕСТНОСТ..................................[%]
(правдивост, искреност)
[ ]............................ЧУВСТВИТЕЛНОСТ........................[%]
(грижовност за другите)
[ ]..................ШИРОТА НА ВЪЗГЛЕДИТЕ...............[%]
(умение да се приеме друга гледна точка, да се уважават други вкусове и привички)

Няма коментари:

Публикуване на коментар