Избрани проникновения от Никола дьо Шамфор
Трудно е да го намериш вътре в себе си и невъзможно –
навън.
Вместо да се опитваме да лекуваме хората, които
страдат от непоносими за обществото недъзи, по-добре да бяхме лекували
слабодушието на ония, които ги понасят.
В големите неща хората се показват такива, каквито
им е изгодно да се покажат; в малките те се показват такива, каквито са.
Мисълта утешава и лекува. Ако се случи да ви
причини болка, поискайте й лекарство, с което да я облекчи, и тя ще ви го даде.
Философията, както и медицината, разполага с много
опиати, с твърде малко добри лекарства и с почти никакви радикални средства.
Хубаво би било злият човек да е мързелив, а
глупавият – мълчалив.
Има добре облечени глупости, така както има и
елегантни глупаци.
Понякога разумът ни прави толкова нещастни,
колкото и страстите ни. За човек, изпаднал в подобна ситуация, можем да кажем,
че е като болен, отровен от лекаря си.
Съберат ли се накуп, хората се смаляват...
Човек съсипва характера си от страх да не привлече
чуждите погледи и внимание, обезличава се от опасения да не даде повод за
приказки.
С две неща трябва да свикнем, за да понасяме
живота: с разрушителното действие на времето и с човешката несправедливост.
Ако му липсва възвишеност, човек не може да бъде
добър, а само добродушен.
Някои хора заради всичко се осланят на
общественото мнение. Те приличат на актьори, които играят лошо, за да им
ръкопляска публиката с лош вкус. Някои от тях биха могли да играят и по-добре,
ако този вкус бе по-добър. Честният човек играе ролята си както трябва, без да
го е грижа за зрителите.
Късметът често пъти прилича на богатите и разточителните
жени, разоряващи къщите, в които са донесли щедра зестра.
Доста тъжна роля играе проницателният човек: той
наскърбява приятелите си, като им посочва нещастията, на които ги излага
неблагоразумието им. Не му вярват, а когато нещастията дойдат, същите тези
приятели му се сърдят, за злото, което е предрекъл.
Има едно отлично правило в изкуството на
подигравката и на шегата: шегобиецът и подигравчията да поемат изцяло
отговорността за успеха на шегата си по отношение на осмиваното лице и когато
то се разсърди, вината да е тяхна.
Забелязал съм, че влизайки в обществото, глупакът
има голямо предимство да се озове всред равни нему.
Няма коментари:
Публикуване на коментар